Sociálně prospěšné podnikání — neboj se pomoci!

Sociálně prospěšné podnikání - zážitkové kurzy první pomoci - PrPomNebát se pomoci je skvělé, nemusí se to ale týkat jen pomoci zdravotnické. Lidí, kteří se nebojí pomáhat, je stále více. Často si pro účely pomáhání zakládají firmy. A nejsou to vždy klasické neziskovky. Občas — a tak je to i v našem případě — se jedná o sociálně prospěšné podnikání. Je to pojem v Čechách málo známý a nesprávně chápaný. Podívejme se, jak vypadají firmy, které se řídí sloganem: Neboj se pomoci!

Sociální podnikání, social business… co to je?

Cílem běžného podnikání je generovat zisk. Tak to má většina firem a ve 21. století se to považuje za normální. Ostatní aktivity se pak často dějí v zájmu vytvoření většího zisku. Firmy se snaží být společensky odpovědné proto, že to zvyšuje jejich oblíbenost u klientů — a tudíž přináší zisk. A tak podobně.

Sociální podnikání má za cíl řešit společenský problém. Zisk a finanční udržitelnost projektu zde tedy nefigurují jako cíl, ale jako prostředek, který k tomu cíli vede.

Sociální podnikání s mrkví :) První pomoc zážitkem - PrPomTento rozdíl se často odráží v kvalitě a povaze výsledku podnikatelské činnosti. Vezměme si jako příklad dva zemědělce. Oba pěstují mrkev. Zemědělec Josef Hrabivý ji pěstuje proto, aby vydělal co nejvíce peněz. Zemědělec Eda Mlsný ji pěstuje s cílem, aby lidé jedli co nejkvalitnější mrkev. Je přesvědčený, že na současném trhu se zeleninou je přebytek mizerné mrkve a chybí ta opravdu dobrá a kvalitní. A tak se rozhodl situaci změnit a snaží se na trh prosadit mrkev opravdu kvalitní. Možná to Eda Mlsný ještě neví, ale právě se pustil do sociálního podnikání.

Proč je PrPom sociálně prospěšné podnikání?

S PrPom to bylo podobné, jako s Edou Mlsným. Už od začátku jsme projekt startovali s přesvědčením, že chceme zlepšit kvalitu výuky první pomoci v ČR. Byl to nejprve jen koníček. Až postupem času se z něj stalo podnikání, jak se nám dařilo a zájem o naše kurzy rostl. Fakt, že patříme do kategorie „social business“, jsme objevili až po třech letech tvrdé dřiny díky naší účasti v soutěži Social Impact Award 2015.

U té tvrdé dřiny se ještě chvíli zastavíme. Dělat sociální podnikání totiž není úplně jednoduché. Většinou vstupujete na trh, který je různě deformovaný klasickým principem „nabídka — poptávka“ a motivován hlavně ziskem. Supermarket chce prostě nakoupit mrkev co nejlevněji a prodat ji s co největším ziskem. Josef Hrabivý tu má otevřené dveře — supermarkety od něj nakupují rády.

Zato Eda Mlsný je tady skoro bez šance. Jeho cesta k zákazníkovi se komplikuje. Aby prodal kvalitní mrkev, musí se pěkně nadřít. Objíždí různé trhy, spolu s manželkou tam každé ráno staví stánek a ještě za to platí… A často musí vysvětlovat, proč je jeho mrkev dvakrát dražší, než ta z Alberta. Trvá to dlouho, ale když je Eda vytrvalý, nakonec si ho zákazníci najdou. Jeho mrkev sice není v každém supermarketu a není právě levná, ale vyrostla v čisté půdě bez hnojiv, krásně voní, výborně chutná a lépe se s ní vaří.

Společensky prospěšné podnikání může vypadat různě - třeba jako zážitkový kurz první pomoci od PrPom :)A takhle nějak to je i s výukou první pomoci. Rezignovali jsme na tu jednoduchou cestu, která umí rychle a spolehlivě generovat zisk. Neděláme hodinové přednášky, neprodáváme školení první pomoci ve formě e-learningu. Nemůžeme se za tyto výukové postupy postavit a čestně prohlásit, že vás naučí první pomoc. Lhali bychom si do kapsy.

Místo toho přicházíme na trh s kurzy, které jsou delší, kvalitnější, postavené na základě zážitkové pedagogiky. Naši lektoři musí být profíci, musí umět pracovat s emocemi účastníků, ovládat lektorské řemeslo. Musíme je učit maskovat poranění, vést skupinové reflexe, pracovat s klientem v krizi. Nejčastější námitky k našim kurzům jsou: „Celý den??? Vaše konkurence nám to samé školí za hodinu…“ Nojo, říkáme si, ale jak? :-) Není mrkev jako mrkev…

Jaké další sociální podnikání známe?

Naštěstí v tom nejsme sami. Se sociálním podnikáním přichází na trh stále více lidí, kterým jde v první řadě o správnost a kvalitu. Peníze je zajímají až v druhé řadě. Pokud by vás zajímalo, jaké další projekty jsou sociálně prospěšné podnikání, koukněte se na wikipedii — dole ke konci článku najdete jejich seznam. Mnoho z nich znám osobně a je mi potěšením, že se na ně mohu takto odkázat. Za stylem jejich práce stojím, mají mou podporu. A pevně věřím, že my máme zase tu jejich.

P. S.: Edu Mlsného tam nehledejte, toho jsem si pro vás vymyslel ;-)

Bibliografie

Společensky prospěšné podnikání. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2016-09-03]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Spole%C4%8Densky_prosp%C4%9B%C5%A1n%C3%A9_podnik%C3%A1n%C3%AD

Napsat komentář