Co si sbalit k jídlu na cesty zimní přírodou? – Část II. — PrPom

Co si sbalit k jídlu na cesty zimní přírodou? – Část II.

Svačiny

Pro velké hladovce lze požít na svačinu něco podobného jako na oběd. Jinak bych osobně dávám přednost nejrůznějších tyčinkám, čokoládě nebo po domácku vyrobené směsi ořechů a sušeného ovoce. Nebudu vyjmenovávat druhy sladkostí, co mi chutnají , protože každý jsme na tom jinak. Chtěla bych jen doporučit tyčinky, co nejsou až tolik známé, a myslím si, že co do vyživové hodnoty nemají obdoby.

Tyčinky Lifebar

Chutné energy tyčinky vyrobené ze surovin zpracovaných při teplotách do 42°C, takže si tyčinka uchová ty nejlepší výživové hodnoty: vitamíny, minerály, antioxidanty, enzymy a mnoha dalších prospěšných látek v té nejčistší a nejvyužitelnější formě pro tělo. Tyčinky jsou vyrobeny ze sušeného ovoce, ořechů a semínek bez žádných rafinovaných cukrů. Navíc řada lifebar s obsahem tzv. superfoods by se dala přirovnat účinností k energy gelům či drinkům, ale bez chemie.

Tyčinky Chimpanzee

Energy tyčinka vyrobená z čistě přírodních produktů bez konzervantů a barviv s vitamíny, minerály a proteiny.

Veselý pytlík

Veselý pytlík - stravování v zimních horách - PrPom.czVelmi se osvědčilo naplnit uzavíratelný pytel nejrůznější směsí ořechů a ovoce. Fantazii se meze nekladou, je možné smíchat prakticky cokoliv, či mít v uzavíratelných pytlíkách dávku na každý den jinou. Např.: mandle, vlašské ořechy, alaburky, arašídy, piniové oříšky, lískáče, makadamiové ořechy, konopná semínka, dýňová semínka… k tomu třeba datle, kustovnice, kandovaný zázvor, aloe, brusinky, amalaki, moruše, meruňky, sušený banán, rozinky, křížaly nejrůznějšího typu. Jako doplněk se třeba hodí i japonská směs či jako obměna cokoliv namořčené v jogurtu, čokoládě či karobu. Rozhodně doporučuju volit tuto formu cukrů než třeba hroznový cukr… Na obrázku najdete příklad náplně do vašeho veselého pytlíku :-)

Udělej si vlastní flapjack

flapjack - stravování v zimních horách - PrPomFlapjack je vlastně taková sladká tyčinka ze všeho dobrého, co vám chutná. Příprava je dost jednoduchá a nabízí mnoho příležitostí k improvizaci, zejména s množstvím a složením různého sušeného ovoce apod.

Potravina má klasické výhody — nemá tendenci se deformovat v narvaném batohu, dobře snáší výkyvy teplot, je trvanlivá a obsahuje málo vody. Povedlo se nám nascanovat nějaký letáček ze zdravé výživy (odněkud z jihu Čech), recept je vyzkoušený.

Večeře

Vaření v přírodě - PrPom.czPokud jdete na vícedenní akci, doporučuji věci nakombinovat, aby se náhodou nestalo, že budete týden jíst dobrý hostinec. Nic proti hostincům, ale po týdnu to už fakt není žádná bašta. Výhodou je, že těstoviny v omáčce typu Dobrý Hostinec, Amore mio apod. jsou velmi rychle hotové.

Klasické těstoviny můžete prostřídat kuskusem, který se připravuje mnohem rychleji a tudíž šetří i palivo ve vařiči (a ušetří také vodu, se kterou bývají někdy potíže). Kuskus se prodává i v různých ochucených variantách, takže i když bude dva dny po sobě, může chutnat pokaždé jinak. Každopádně doporučuji nosit s sebou sůl a oblíbené koření, popř. bujón.

Rýži moc neberte, vaří se delší dobu, i když existují i předvařené varianty, které jsou rychleji. Výbornou alternativou jsou i bramborové kaše (pozor, kupte tu variantu s mlékem).

Příprava večeře ve stanu - ohřev zeleniny během vaření polévky - PrPom.czA co k tomu všemu? Někdo osmaží jen kousek špeku či vysočiny. Super je i sójové maso, které je velmi lehké a třeba pikantní kuskus se sójovým masem na kari může být výborná večeře. Může se i hodit ať už po domácku nasušená či koupená zelenina.

Obměnou mohou být i klasické české omáčky: rajská, svíčková, koprová či instantní čína. Klasickou čínskou polévku moc nedoporučuji, je to opravdu jen nouzovka a „plnič“ žaludku. Lze ovšem použít jako zahušťovadlo do polévek spolu třeba s kuskusem, pokud myslíte, že budete mít velký hlad. Dobrý nápad je i před každou večeří si uvařit poctivou polévku, protože vás to zahřeje a trochu zasytí před hlavním chodem.

Konec druhé části

První díl článku – snídaně a obědy

Třetí díl článku – doplňky, superpotraviny, pitný režim

Nečetli jste ještě první díl článku? Najdete ho ZDE. Líbil se vám článek, nebo máte nějaké nápady či doplnění? Napište nám to do komentářů! Další díl vyjde zase ve čtvrtek, můžete se těšit na spoustu informací o doplňcích na cesty, o „superpotravinách“ a také o pitném režimu v zimních horách. Tak zase ve čtvrtek!

Poznámka

Tento článek vznikl na přání účastníků zážitkového kurzu „První pomoc v zimních horách“, který již od roku 2014 pořádáme v Krušných horách. Právě chystáme další ročník zimního horského kurzu — pojeďte s námi! Více informací zde. Autorkou úžasného workshopu, na základě kterého článek vznikl, i článku samotného, je lektorka první pomoci Gabča Tóthová.

Workshop o stravování v zimních horách - zážitkový kurz První pomoc v zimních horách 2014 - PrPom.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..