Desatero pro (budoucí) školitele první pomoci zážitkem

Drazí kolegové, kteří školíte první pomoc.

I když se stránka tváří jako veeelmi nehotová, jste tady správně! Toto je místo, kde má postupně vzniknout naše společné dílo — vzkaz, pomůcka, podpora — pro všechny, kdo učí první pomoc zážitkem.
Nebo by chtěli.
Nebo by měli.
Zde má vzniknout Desatero pro výuku první pomoci zážitkem.

Prosím zanechávejte komentáře, kterými se můžeme vzájemně inspirovat. Zajímají nás stejně tak  Vaše naprosto konkrétní zkušenosti, jako i návrhy na změny v samotném Desateru. Vaše návrhy a příspěvky budeme postupně brát v úvahu a zapojovat do Desatera. Předem za ně moc děkujeme!

Několik rad pro vyšší přehlednost:

  • Komentář vždy začínejte číslem bodu Desatera, ke kterému se odkazuje.
  • Drobné komentáře, jako jsou překlepy, hrubky, apod., budeme po zapracování mazat. Pro větší přehlednost. (Komentáře týkající se struktury či obsahu budeme nechávat v diskusi i po jejich zapracování.)

I. Bezpečnost účastníka je na prvním místě

  • Emoční
  • Fyzická

II. Zajímejte se o svého účastníka / klienta

Zajímejte se o účastníky, mějte informace předem.

Přizpůsobujte výuku a příběhy jejich prostředí.

III. Instrukce a informace podávejte pečlivě a opakovaně.

Nejen při výuce, ale hlavně při pravidlech a modelových situacích.

Jak? Opakování klíčových informací, kartičky.

IV. Pracujte se skutečností

Skutečné příběhy. Skutečné předměty, pomůcky.

Ohýbejte scénáře, nikoliv realitu, nebo účastníky.

Příklad (tudy ne): Účastníci stojí na ulici před domem, prší a je podzim. Lektor praví: „Milí zachránci, nyní se nacházíte na louce v letním parném dni. Zpoza tamtoho stromu (lektor ukazuje na dopravní značku) jste zaslechli křik.“

V. Chválit, chválit, chválit!

Výuka zážitkem = práce s chybou. Účastník přichází na zážitkový kurz první pomoci proto, aby chyboval v bezpečném prostředí. A aby se ze svých chyb učil.

Motivovaný a usměvavý účastník se lépe a rychleji vzdělává. Lektorská práce s chybou rozhoduje o tom, zda sebevědomí účastníka poroste, nebo se bude hroutit.

VI. Lektor voní! A je součástí týmu.

Interakce s lektorem by pro účastníka měla být příjemným, nebo alespoň snesitelným zážitkem. Při výuce PP zážitkem se občas nevyhneme různým poměrně intimním zážitkům. Nechť je na ně lektor připraven!

Velkým tématem zážitkových kurzů je vysoká motivace lektorů, díky které často zapomínají na svůj komfort a odpočinek. Hlídejte si odpočinek a pracovní pohodu pečlivě, vzájemně, organizovaně. Když ve vašem programu mají místo na odpočinek účastníci, máte jej tam mít i vy!

Tým lektorů, který nefunguje a hádá se mezi sebou, je pro účastníky mnohem zajímavější téma, než samotná první pomoc. Naopak tým, který je sehraný, inspiruje a srší energií, vtáhne účastníka do děje.

VII. Za kvalitu a obsah výuky jsme plně zodpovědní!

Nelze nic svádět na klienta. Vždy musíme říkat reálné sliby, vystavovat reálná osvědčení a trvat si na standardech kvality. Je třeba přijmout zcela neřešitelný úkol vyvážit přání klienta na jedné straně a naši profesionalitu na straně druhé. A zhostit se jej se ctí.

VIII. Buďte profíci také před kurzem a po něm.

  • Profesionálně a zodpovědně komunikujte s veřejností.
  • Kvalitně pečujte o novináře, pomáhejte jim při práci a hlídejte si je.

IX. Hra a humor jsou nepostradatelné.

Hra a humor na kurzu mají být minimálně ze dvou zdrojů:

  • Námi vnesené, předem připravené momenty a místa, kde atmosféru  záměrně odlehčujeme a uvolňujeme. Je to důležitá součást dynamiky kurzu, pomáhá se zpracováním emocí.
  • Spontánně vznikající — lektor, který je schopen udělat si legraci sám ze sebe, se před účastníky stává člověkem. Účastník, kterému „projde vtip“ a lektor jej přijme či podpoří, se na kurzu cítí svobodněji a lépe se uvolní.

X. Buďte posedlí zpětnou vazbou, učte se zážitkem!

Jako hladoví psi se žeňte za každou zpětnou vazbou na svou práci. Jestliže feedback je důležitý téměř vždy a téměř všude, při výuce zážitkem je důležitý dvojnásob. Minimum zpětné vazby po každém kurzu:

  • vzájemná ZV mezi lektory
  • ZV od účastníků v průběhu kurzu
  • ZV od účastníků po skončení kurzu
  • ZV od klienta, objednatele
  • výsledné dovednosti účastníků, jejich výkon během modelové situace a také v dalším životě

Novinky, které pro výuku vytváříte, si vždy nejdříve zkoušejte sami na sobě. Sehrávejte si na školeních modelové situace, hrajte si „krizové účastníky“.

Napsat komentář