Dopravní nehoda — neboj se pomoci! — PrPom

Dopravní nehoda — neboj se pomoci!

Ndopravní nehoda - neboj se pomociehoda není náhoda. V dnešním provozu není problém přichomýtnout se k dopravní nehodě. Správně poskytnutá první pomoc a zajištění bezpečnosti může výrazně pomoci účastníkům dopravních nehod. Neboj se pomoci a s klidnou hlavou poskytni pomoc obětem.

Bezpečnost, bezpečnost a zase bezpečnost…

Jestliže pokaždé upozorňujeme, že vaše bezpečnost je na prvním místě, u dopravní nehody to platí dvojnásob. Pohybovat se v provozu na pozemních komunikacích ve snaze poskytnout první pomoc bez adekvátního zajištění bezpečnosti je hazard s vaším životem. Mrtvý zachránce = zbytečný zachránce.

  1. Kde zastavit vozidlo?

Vždy se řiďte situací na místě. Nezastavujte v nepřehledném úseku (v zatáčce, za horizontem). Zastavte ve směru jízdy při pravém okraji vozovky až za dopravní nehodou. Pokud byste se pokusili zastavit vedle nehody, příp. před nehodou, vzniká tím velice nebezpečná situace pro vozidla jedoucí za vámi. Pro takové zastavení by bylo nutné prudké brždění, na které by řidič jedoucí za vámi nemusel stihnout zareagovat. Rovněž nikdy nepřejíždějte do protisměru.

  1. Bezpečně jsem zastavil

Nyní zajistěte vaše vozidlo. Zatáhněte ruční brzdu, vypněte motor, zapněte výstražná směrová světla a vypněte i sebe. Zkuste se zklidnit, třeba na 10 vteřin vypněte, a nevrhejte se ihned z auta pod kola projíždějících aut. Ještě před opuštěním vozidla si oblékněte reflexní vestu. Že ji máte v kufru? Chyba, před vaší další jízdou si ji dejte někam, kde bude po ruce. Novější vozidla mají pod sedadlem řidiče kapsu přímo na reflexní vestu. Rovněž si dejte do kapsy mobilní telefon, pro pozdější zavolání zdravotnické záchranné služby a popadněte lékárničku. Teď přišel čas na postavení reflexního trojúhelníku. Ostatní pasažéři vám buď mohou pomoci v těchto krocích (pouze pokud mají oblečenou reflexní vestu), příp. je pošlete mimo vozidlo pryč ze silnice.

  1. Kam s trojúhelníkem?

Zákon o silničním provozu říká: „Trojúhelník musí umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.“ (§26, Zákon č. 361/2000 Sb.).

Zdraví rozum říká: „Dejte ho dál“. 50 metrů na silnici nebo 100 metrů na dálnici je docela málo na bezpečnou reakci přijíždějícího řidiče. Rovněž pokud je nehoda v zatáčce, umístěte jej před zatáčku či před horizont a to ve směru jízdy, kde se stala dopravní nehoda. Trojúhelník složte ještě v kufru vašeho vozidla.

  1. Zajištění havarovaného vozidla

Ještě před samotným poskytnutím první pomoci je nutné zajistit havarované vozidlo, aby byla záchrana bezpečná. Pokud je motor stále v chodu, vypněte jej a vytáhněte klíček, který umístíte na střechu vozidla. Zatáhněte ruční brzdu.

Pokud začíná havarované vozidlo hořet, nepřibližujte se k němu a vyčkejte příjezdu hasičů.   Vozidla vybuchují jen ve filmech, ale hoří sakra rychle.

POZOR NA AIRBAGY!!! Nevystřelený airbag představuje nebezpečnou zbraň. Nestrkejte tedy do míst, kde se nachází airbagy (označené nápisem airbag) hlavu, ale pouze šmátrejte rukama.

  1. Přivolání odborné pomoci

Pokud jsou na místě zranění, volejte vždy linku 155. Ta sama aktivuje další složky (jako je policie a hasiči). A kdy volat? Nejlépe když přicházíte k vozidlu a vidíte počet a stav raněných. Pokud zavoláte dříve, hlavu vám nikdo neutrhne, ale stejně budete muset upřesnit stav zraněných (zda jsou při vědomí, dýchají, atp…)

A co pacient?

V takovém případě je pacient na pomyslném posledním místě. Veškeré předešlé kroky jsou nutné pro zajištění vaší bezpečnosti. Ve skutečnosti je to sled kroků, které zvládnete během chvíle a mohou vám zachránit život a dát šanci zraněným osobám.

  • Kdy pacienta vytáhnout z vozidla?

Pacienty vyprostěte pouze, představuje-li vozidlo pro ně další nebezpečí (např. se z něj kouří), případně je-li v bezvědomí a nedýchá normálně. V takovém případě je nutné zahájit resuscitaci, kterou v sedadle provádět nelze. V ostatních případech nechte poraněné ve voze a poskytněte jim psychologickou první pomoc do příjezdu záchranných složek. Masivní krvácení lze zastavit, i pokud je pacient ve vozidle.

Pár tipů na závěr

Mějte reflexní vestu po ruce řidiče. Pořiďte si takový počet reflexních vest, kolik máte míst k sezení. Doporučujeme reflexní vesty, které mají reflexní pruhy i horizontálně. Autolékárničku rovněž umístěte tak, abyste ji měli rychle dostupnou. Zvažte nákup kvalitní autolékárničky. Do vozu si rovněž pořiďte hasicí přístroj a pomůcku k rozbíjení skla či přeříznutí bezpečnostních pásů.

reflexní vesta horizont

Rescue tool

 

 

 

 

 

Obrázek 1; 2: Reflexní vesta s horizontálními reflexními pruhy; Rescue tool – klíčenka, díky které rozbijete sklo a přeříznete bezpečnostní pásy.

Přečtení článku vás první pomoc nenaučí. Kdežto kvalitní zážitkový kurz první pomoci vás dokáže připravit na podobné situace.

Bibliografie

Fotografie z kurzů. 2016. Praha: PrPom.

Úplné znění zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). Vydání: šestnácté. Praha: ARMEX Publishing s.r.o., 2016. Edice kapesních zákonů. ISBN 978-80-87451-41-0.

Vesta reflexní QUOLL. Obchod Nisa s.r.o. [online] 2016. [Citace 20. července 2016]. http://www.obchodnisa.cz/editor/image/eshop_products/3130642_l.jpg

Bodyguard 3-in-1. Funget dárky. [online] 2016 [Citace 20. července 2016]. http://www.funget.cz/fotky6833/fotos/_vyr_36161-303.jpg

2 thoughts on “Dopravní nehoda — neboj se pomoci!

  • Hezký den, Davide!

    Díky za článek, prošli jsme jej a v některých bodech s ním můžeme opravdu souhlasit. Zachovat na místě nehody chladnou hlavu, stejně jako zajištění místa nehody, to jsou velmi dobrá pravidla, která už zachránila nejeden lidský život. Přesně o nich učíme :-)

    Jinde s článkem ale nemůžeme souhlasit, výroky v něm uvedené jsou chybné. Například tato část – citujeme:
    „Pokud hrozí bezprostřední ohrožení života jako je silné krvácení, dušení, zástava dechu, nebo existuje riziko požáru, je potřeba co nejdříve vyprostit zraněné a poskytnout jim první pomoc – uvést je do stabilizované polohy, zastavit krvácení, při zástavě dechu neprodleně začít s nepřímou srdeční masáží – opakovaných 30 stlačení hrudníku do hloubky cca 5 cm následované dvěma vdechy do úst.“

    Pro zástavu krvácení není vždy nutné zraněného vyprošťovat z auta, krvácení se mnohdy dá zastavit i ve voze. Neproškoleným laikům není doporučeno do bezvědomého se zástavou dechu uměle vdechovat. Mnohem důležitější je nepřetržitě stlačovat hrudník dotyčného, v resuscitaci se často střídat a hlavně nepřestávat až do příjezdu záchranářů. Stabilizované poloze se už také neříká stabilizovaná, nýbrž zotavovací.

    Mějte krásný den!
    Lenka, PrPom

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..