Pitný režim — neboj se pomoci — PrPom

Pitný režim — neboj se pomoci

pitný režim — neboj se pomociPřítomnost vody na zemském povrchu je jednou z hlavních podmínek pro život. Zabírá až 71 % povrchu Země a pro některé živočichy tvoří životní prostředí. Proto vás snad nepřekvapí, že i lidské tělo je tvořené převážně z vody. Tato poměrně jednoduchá sloučenina je důležitou složkou různých metabolických procesů v těle, a proto musí být pravidelně doplňována.

Pitný režim

Naše tělo ztrácí vodu při vylučování moči, stolice, dýcháním a potem. Aby naše tělo mohlo správně fungovat, musíme se snažit o udržení rovnováhy mezi příjmem a ztrátou. Když se naruší tato jednoduchá rovnice, dochází k nedostatku, nebo přebytku vody v organizmu. Nedostatek vede k dehydrataci, která se může projevovat únavou, bolestmi hlavy, tmavě žlutou močí nebo i zácpou a ztrátou koncentrace. Funguje to však i opačně, a proto i nadbytek vody škodí a může vést až ke smrti. Při extrémním příjmu vody se začínají objevovat příznaky jako bolest hlavy, blouznění, ztráta vědomí, křeče, až zástava dechu. I v tomto případě bychom se měli držet pravidla „všechno s mírou“.

Množství vody, které bychom měli denně přijmout, závisí na mnoha faktorech. Jedním z nich je tělesná hmotnost, pohlaví, věk, tělesná aktivita, ale i teplota okolí. Při zvýšené tělesné aktivitě a teplotě okolí se přirozeně vylučuje i více vody pomoci kůže, která se tak snaží ochlazovat naše tělo. Tomu musíme samozřejmě přizpůsobit množství přijaté tekutiny.

Přibližnou denní dávku vody, kterou bychom měli přijmout, si můžeme orientačně vypočítat pomocí vzorce — 0,5 litru na každých 15 kg hmotnosti.

pitný režim — neboj se pomociČást vody z celkového denního příjmu získáváme i potravou, a to hlavně ze zeleniny a ovoce. Zbytek však musíme doplnit pitím tekutin. Pít bychom měli pravidelně po dobu celého dne, a to i když nemáme žízeň. Žízeň je varovný signál, že naše tělo ztratilo kolem 1–2 % tekutin, a proto bychom se tomu měli snažit vyvarovat.

Nejvhodnější nápoje k doplňování tekutin jsou čistá voda, neperlivé málo mineralizované minerální vody, zředěné ovocné/zeleninové šťávy a neslazené slabé čaje.

Méně vhodné jsou středně a silně mineralizované vody, které při častém pití většího množství mohou způsobit zvýšení krevního tlaku, ledvinové/močové/žlučové kameny, anebo některé kloubní onemocnění. Káva a nápoje obsahující kofein naopak zvyšují vylučování vody z těla. Nevhodné jsou i nápoje s vysokým obsahem cukru a alkoholické nápoje.

Dodržovat pravidelný pitný režim je důležité hlavně v letních měsících, kdy naše tělo ztrácí o mnoho více tekutin než například v zimě. Nezapomínejte proto sebou nosit láhev čisté vody, abyste se pak vyhnuli zbytečným kolapsům z dehydratace.

Bibliografie

Fotografie z kurzů. 2016. Praha: PrPom.

Jaký je správny pitný režim. drmax.cz. [online] [Citace: 17.7.2016]

https://www.drmax.cz/poradna/cestovni-medicina/jaky-je-spravny-pitny-rezim

Extrémne pitie vody hrozí smrťou. vat.pravda.sk [online] [Citace: 17.7.2016]

http://vat.pravda.sk/clovek/clanok/14466-extremne-pitie-vody-hrozi-smrtou/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..