Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta. — PrPom

Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta.

Jak to celé vzniklo?

Možná se to učí při nekvalitní výuce v autoškolách, možná je to opět další z pozůstatků minulosti, možná prostě proto, že to vypadá logicky. Přesto je to špatně. Ve většině situací totiž necháváme pasažéry po dopravní nehodě uvnitř auta.Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta.

Proč je to špatně?

Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta.Asi hlavním důvodem, proč většina laických zachránců vytahuje lidi z vozidel, je představa, že jim v autě něco hrozí. Co když auto každou chvíli vybuchne? Nevybuchne. To se děje tak leda v Kobře 11. Naopak, auto je v místě zmatku, který každá autonehoda přináší, tím nejbezpečnějším místem. Jen málo autonehod zdemoluje vozidlo takovým způsobem, že auto začne hořet. Právě ty se ale dostanou do televize a chudák divák si myslí, že takto vypadá každá nehoda.

Pasažéři jsou často po traumatické události, kterou autonehoda jistě je, velmi zmatení. Hrozí jim tak velké nebezpečí v podobě projíždějících aut. Koncentrace jejich řidičů po pohledu na děsivou autonehodu jistě není zrovna ideální.

Pasažéři mohou mít také zranění takové povahy, u kterého by vytažení znamenalo obrovskou bolest či zhoršení zdravotního stavu. Vytažení pasažérů z auta proto radši nechte až na odborníky s odpovídající technikou a znalostmi.

Dopravní nehoda — jak se správně zachovat?

Chování na místě nehody

Zde, v několika bodech, si pojďme zopakovat, jak se bezpečně chovat u autonehody:Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta.

  • Bezpečně zastavte v dostatečné vzdálenosti za nehodou ve směru vaší jízdy, a to u krajnice. V žádném případě nepřejíždějte do protisměru.
  • Pravidlo STOP — zastavte motor, rádio, zatáhněte za ruční brzdu a hlavně zastavte sami sebe — promyslete si, co přesně budete dělat dál, nejednejte zkratkovitě.
  • Zajistěte svou vlastní bezpečnost. Rozblikejte varovná světla na svém autě, oblečete se do reflexní vesty — právě proto ji máte v kabině vozidla, nikoliv v kufru, že? Než z auta vylezete, podívejte se do zrcátek, ať vás nesrazí projíždějící auto.
  • Oběhněte své auto a z kufru vytáhněte výstražný trojúhelník a lékárničku, mějte u sebe mobil. Trojúhelník sestavte v klidu v kufru svého vozu a neste jej cestou před sebou, zvětšíte tak svou reflexní plochu.
  • Označte místo nehody trojúhelníkem. Vraťte se proti směru jízdy a jděte tak daleko, odkud byste sami jako řidiči byli schopni včas a bezpečně zabrzdit. Nezapomeňte přitom na nepřehledné horizonty a zatáčky.
  • Běžte zpět k havarovanému autu a bezpečně jej zajistěte — vypněte motor (klíčky položte na střechu nad místo řidiče), rozblikejte varovná světla, zatáhněte ruční brzdu a případně vypněte rádio.
  • Až nyní přistupte k postiženým. Pátrejte především po masivním krvácení, to zastavte. Zjistěte stav ostatních.
  • Volejte záchranku na čísle 155. Klidně ji můžete kontaktovat třeba již při zajišťování místa nehody výstražným trojúhelníkem. Pak ale počítejte s tím, že budete muset třeba informace o zraněných ještě znovu dovolat.
  • Pokračujte v první pomoci. Pečlivě naslouchejte dispečerovi/dispečerce záchranky a řiďte se všemi pokyny.

Vytáhnout, či nevytáhnout? Toť otázka…

Je to jednoduché, v autě ponecháte všechny postižené, kromě těchto dvou:

  • Postižený nedýchá normálně (po zprůchodnění dýchacích cest záklonem hlavy tlakem na čelo a tahem za bradu) — je tedy nutné ho šetrně, ale rychle vytáhnout a okamžitě zahájit resuscitaci. Nechcete přece stlačovat hrudník na měkké sedačce auta, ale na tvrdém asfaltu, aby resuscitace měla skutečně smysl.
  • Setrvání v autě je pro pasažéry z jakéhokoli důvodu nebezpečné. Vidíte silný černý kouř doutnající zpod kapoty? Začíná auto hořet? Myslíte si, že je auto takovou překážkou v provozu, že do něj brzy někdo narazí? Pak postižené vytáhněte a odsuňte do bezpečnějšího prostoru. Nebojte se přivolat si k rukám pomoc okolí. Dále je ale nutné připomenout, že na prvním místě musí být i v tuhle chvíli vaše bezpečí.

No, to je vše, žádná věda v tom není. Pokud si chcete vyzkoušet první pomoc u autonehody „na vlastní kůži“, přijďte na některý náš ZÁŽITKOVÝ KURZ. S výukou autonehody máme zkušenosti a vyzkoušíte si ji z tolika pohledů, že už vždy budete vědět, jak na to.

Pokud si nejste jisti, zda vaše autolékárnička je ta, která by vás dokázala na místě nehody spolehlivě podržet, podívejte se SEMnaše Chytrá autolékárnička je sestavena především podle zdravého rozumu, a až poté podle vyhlášky.

A do třetice, pokud jste řidiči a autoškolu jste absolvovali až po roce 2013, pomozte nám s naším VÝZKUMEM, zajímá nás totiž, jak jste se v autoškole první pomoc učili právě vy.

Mýty o první pomoci jsou hlavně o tom, co rozhodně nedělat. Jak se ale vlastně dělá první pomoc? O tom píšeme seriál článků Neboj se pomoci! Po přečtení tohoto mýtu by vás mohl zajímat článek „Dopravní nehoda“.

Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta.

2 thoughts on “Mýtus 17 — Při dopravní nehodě je potřeba dostat všechny ven z auta.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..