Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii — PrPom

Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii

Jak to celé vzniklo?

Kdo se bojí nevybuchlých airbagů, rád by odpojil autobaterii ještě před tím, než se rozhodne do vozu vůbec strčit ruce. Podobně je na tom ten, kdo se bojí vznícení auta. Je ale odpojení baterie dobré a žádoucí řešení? Ne, není. Odpojit autobaterii u havarovaného vozu je sice dobrý nápad, který napadne spoustu (ne)řidičů, ale přeci jen, nechte tento krok až  hasičům, kteří brzy na místo nehody přijedou. 

Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii
Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii Odpojení autobaterie —  proč je to špatně?

Tak zaprvé, spousta z nás ani neví, kde takovou autobaterii v autě přesně najít, natož jak ji ještě odpojit. Pokud to už tušíte, vězte, že dostat se k motoru zdevastovaného auta po autonehodě nemusí být zrovna hračka. Navíc spousta aut má dnes již celý motor “zalitý” tak, aby s ním manipulovali jen odborníci v autoservisech. Svým jednáním můžete pozdější práci hasičům ještě zkomplikovat nebo se při manipulaci s kapotou či autobaterií zbytečně zranit.


Autonehoda —  jak je to správně?

Mnohem důležitější je u nehody bezpečně zastavit a místo správně zabezpečit.

Jak na to? Zastavte na bezpečném místě, ne třeba hned za zatáčkou, ideálně ve svém jízdním pruhu (nikam nepřejíždějte) u pravého okraje vozovky. Ihned rozblikejte výstražná světla a zatáhněte ruční brzdu. Ještě než z auta vystoupíte, oblečte si reflexní vestu. Ano, je dobré ji vozit uvnitř vozu a mít ji skutečně po ruce. Ostatní spolucestující v autě instruujte k navléknutí reflexních vest, pokud nechtějí (nebo nemohou) pomáhat, odkažte je do dostatečné vzdálenosti od havárie až za svodidla, pryč z vozovky. Nezapomeňte se podívat do zrcátek i před sebe, jestli vás náhodou jiné auto zrovna neobjíždí. Uklidněte se, nežeňte se do situace s šíleným stresem, tak nikomu dobře nepomůžete.

 

Z auta vezměte svůj mobil (bude se hodit k volání na záchrannou službu), autolékárničku a výstražný trojúhelník. Ten sestavte ještě v osvětleném kufru vašeho auta, poté jej postavte do dostatečné vzdálenosti od autonehody, čím dál a přehledněji jej umístíte, tím lépe. Máte-li trojúhelníky dva (a to se vždycky hodí), postavte druhý i do protisměru, chcete být přece dobře vidět, že?

Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii



Běžte k havarovanému autu, cestou již můžete vytočit 155 a oznámit místo nehody.  Po celou dobu buďte obezřetní, dbejte na vozovce na vlastní bezpečí. Pokud lze otevřít dveře havarovaného vozu, vytáhněte klíčky ze zapalování a položte je buď na střechu nebo na palubní desku vozu. Zatáhněte ruční brzdu, rozblikejte varovná světla. Pokuste se do auta nedávat svou hlavu, když už, tak jen na nezbytně dlouhou dobu, důležitosti toto doporučení nabývá hlavně u nevybuchlých airbagů. Jak ale zabezpečit vozidlo bez toho, aniž byste dali svou hlavu dovnitř vozu? Poklekněte si vedle řidiče/spolujezdce a natahujte dovnitř jen své ruce. Přijďte na některý z našich zážitkových kurzů první pomoci, rádi vás i tuto dovednost naučíme! Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii

Pokud máte zabezpečené i havarované vozidlo, přejděte ke zraněným osobám. Nezapomeňte znovu vytočit 155 a nahlásit počet a stav zraněných. Postupujte podle pokynů operátora/ky, rád/a vám s první pomocí velmi dobře pomůže. Hovor nikdy neukončujte první! 

Koho z havarovaného vozu vytahovat a koho radši ne? O tom jsme už psali, dočtete se o tom ZDE.

Nezapomeňte na rukavice, vaše zdraví je to nejcennější.

A pamatujte, odpojování autobaterie nechte hasičům, vy toho s ní beztak moc nezmůžete. Navíc, máte do příjezdu záchranářů na starosti důležitější úkoly, že :) 

Mýtus 68 — U havarovaného auta musím vždy odpojit autobaterii

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..