top of page

Mýtus 4 — Mám pojištění. Záchranka proto musí přijet vždy, když si ji zavolám.

Jak to celé vzniklo?


Tento mýtus se řadí mezi ty nesmysly, při kterých nejde o život. Je však krajně nepříjemné, když ve chvíli, kdy vaši blízcí trpí a vy si myslíte, že jsou přímo ohroženi na životě, vám dispečerka v telefonu sdělí, že k vám záchrannou službu nepošle. Navíc vám dá zcela nehoráznou radu, a sice ať do nemocnice jedete MHD, sednete do vlastního auta, nebo si zaplatíte taxi.

Proč záchranka vždycky nepřijede?

Důvodů je více, ale jeden vítězí — stav, ke kterému ji voláte, je prostě prkotina.


Nebo se zas až o takovou banalitu nejedná, ale chvíli počká, protože všechny posádky řeší mnohem vážnější případy, a tak k vám sanitka sice přijede, ale o něco později.


Mějte tedy na paměti, že záchranná služba je tu sice pro nás všechny, ale o odeslání sanitky na místo zásahu rozhoduje zkušený dispečer nebo dispečerka. Právě proto, aby se nestalo, že všechny sanitky vyjedou k naprostým banalitám na jednom konci kraje, zatímco na druhém budete dlouho resuscitovat bez jakékoli zdravotnické pomoci.


Pokud daný stav ošetření záchranáři skutečně potřebuje, pomoci se vám dostane. A když to bude potřeba, dispečer/ka vám v případě nouze pošle třeba i leteckou záchranku z jiného kraje.


Jak je to správně?


Používejte selský rozum. Pokud rána, kterou jste si právě způsobili, extrémně nekrvácí, nebo na sobě či blízkých nepozorujete známky akutního stavu a je vám prostě divně (a je vám divně už posledních pár dnů, poněvadž na vás prostě něco leze…), popřemýšlejte: Nedojedete do nemocnice sami? Nebo ještě lépe – nepočká to do rána k vašemu praktickému lékaři?


Jasně, nejste lékaři a můžete situaci podcenit. Pokud váháte, linku 155 určitě kontaktujte. Zevrubně popište stav postiženého, odpovězte co nejpřesněji na všechny otázky dispečera/ky a rozhodnutí nechte na nich. Za prvé, mají na to plné právo. A za druhé, přesně vědí, co dělají.


Další možností, pokud si nejste jistí zda kontaktovat linku 155, je možnost zavolat na tzv. call centrum, kde se můžete poradit ohledně zdravotního stavu, nebo třeba ohledně kombinace léků na teplotu, kam zajít k doktorovi nebo které lékárny mají o víkendu otevřeno. Pokud na této lince usoudí, že je potřeba výjezd záchranné služby, tak vás na ní přepojí.


Číslo na call centrum je 800 888 155.


Další cestou je ovládat první pomoc, do níž zdaleka nepatří jen resuscitace nebo pomoc při autonehodě. Smysluplný a kvalitní kurz první pomoci vám přinese vhled do základní laické diagnostiky a vy pak budete umět rozpoznat, kdy volat záchranku a kdy jen toho taxíka.



Zdroje obrázků

bottom of page