top of page

Jaký má být obsah autolékárničky? — NEBOJ se pomoci!


Zastavíte u dopravní nehody a podle hesla Neboj se pomoci! vyrážíte na pomoc raněným. V ruce držíte autolékárničku ze svého auta. A najednou máte problém. Obsah autolékárničky nabízí nekvalitní pomůcky, které vám v podstatě znemožňují podat kvalitní laickou první pomoc. Noční můra? Nikoliv. V České relublice je to standard.

Obsah autolékárničky přece odpovídá vyhlášce!

Ano, ano, tohle téma bychom měli otevřít jako první. Vyhláška stanovující obsah autolékárničky různých typů a velikostí (aktuálně „§ 31 písm. a) vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“) je napsaná hodně mizerně. Když to shrneme, současná autolékárnička podle vyhlášky obsahuje:

  1. nesmyslné pomůcky, které dnes už v první pomoci nevyužíváme (trojcípé šátky, plastová rouška)

  2. pomůcky, jejichž specifikace umožňuje výrobcům snížit výrobní náklady — a tím i kvalitu — pod hranici reálné použitelnosti (nůžky, lepenka, náplasti, hotové obvazy)

  3. pomůcky, jejichž počet je hrubě nedostatečný (rukavice)

  4. pomůcky, jejichž kvalita umožňuje reálné využití v laické první pomoci, nicméně v rukou neproškolených laiků (většina populace) mohou vážně uškodit (zaškrcovadlo)

  5. izofólii (o izofólii, neboli izotermické fólii, je samostatný článek zde)

Ano, to je všechno.

Mizernou autolékárničku si přece nikdo nekoupí!


Koupí!

Zamyslete se sami nad tím, co vlastně víte o své autolékárničce. Otevřeli jste jí vůbec? Schválně, jak byste odpověděli na několik klíčových dotazů:

  1. Jaké nůžky v ní máte? Věříte, že by rozstříhly šev džínových kalhot? A co bezpečnostní pás?

  2. Jaké máte v autolékárničce obvazy? Mizerné, takže na jednu vrstvu tlakového obvazu budete potřebovat dva, nebo kvalitní, takže na jednu vrstvu bude stačit jeden?

  3. Jakou tam máte lepenku? Drží vůbec na kůži?

  4. Jaké tam máte rukavice? A kolik párů? Mají správnou velikost? Jsou latexové, vinilové, nebo nitrilové (ano, na tom záleží)?

Pokud na tyto otázky neznáte správnou odpověď, je téměř jisté, že máte v autě obsah autolékárničky, který odpovídá vyhlášce. A že je velmi nekvalitní. Poskytování první pomoci vám bude spíš komplikovat, než aby vám pomohla. Viz například test, který na českých autolékárničkách provedla Středočeská záchranka:


Dobře, obsah autolékárničky stojí za prd. Co s tím?

Před několika lety jsme otevřeli první autolékárničku a zhrozili jsme se stejně, jako dnes vy při čtení tohoto článku. A ptali jsme se stejně: co s tím? Nakonec jsme se rozhodli vzít to do vlastních rukou. A tak vznikla Chytrá autolékárnička od PrPom. O jiné alternativě na trhu zatím nevíme.

Postupovali jsme jednoduše. Dodrželi jsme obsah autolékárničky přesně podle vyhlášky, nicméně jsme se zaměřili také na kvalitu jednotlivých komponentů. Chytrá autolékárnička tak obsahuje několik šokujících a převratných novinek, kterými překonává běžné autolékárničky:

  1. nůžky, které stříhají běžný oděv i bezpečnostní pásy

  2. lepenka, která lepí a drží

  3. jeden hotový obvaz = jedna vrstva tlakového obvazu

  4. minimálně tři páry nitrilových rukavic v takové velikosti, jakou si zvolí zákazník při nákupu

  5. Po nákupu se o majitele autolékárničky staráme, hlídáme změny v legislativě i expirační dobu autolékárničky. V případě potřeby dáme vědět mailem.

Krabička pro policajty, nebo pomocník v krizi?


Záleží především na tom, proč si autolékárničku kupujete. Pokud to chcete jen jako krabičku pro policajty a obsah autolékárničky vás nezajímá, bude vám stačit jakákoliv. Vyhlášce odpovídají všechny. Pokud vás zajímá kvalita, pak není na českém trhu moc z čeho vybírat.

Vždy máte možnost sestavit si autolékárničku podle svého. Pokud si dojdete na kvalitní kurz první pomoci, poradí vám tam, jak kvalitu komponentů správně posoudit. I tohle totiž patří do základů první pomoci, které by měl zvládat každý.

Bibliografie

  1. § 31 písm. a) vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

bottom of page