top of page

Zážitková pedagogika a první pomoc

Zážitková pedagogika nebo učení zážitkem je metoda stará již mnoho let a za jednoho z jejích zakladatelů je považován Kurt Hahn a jeho projekt „outward bound“. V České republice položila základy učení zážitkem především Prázdninová škola Lipnice.

V současné době je již zážitková pedagogika ukotvena jako samostatný studijní obor a její nástroje se postupně šíří. Dokonce trochu pronikají i do poněkud letargického systému českého školství…


Mimochodem, metody zážitkové pedagogiky se často využívají při teambuildingu — tyto dva pojmy jsou si pochopitelně velmi blízko. Právě zážitková pedagogika může za to, že kvalitní výuka první pomoci vždy působí jako teambuilding.



Zážitková pedagogika a první pomoc


Jak učíme zážitkem u nás v PrPom?

  • Účastníka kurzu postavíme do situace tvářící se ve všech směrech jako reálné. Přichází na místo, kde jsou skutečné osoby s profesionálně namaskovanými poraněními a jejich zdravotní stav se vyvíjí podle toho, jak jsou ošetřeny.

  • Po ukončení zásahu dostávají zasahující tzv. zpětnou vazbu. Jedná se o skupinovou diskusi vedenou lektorem, při které se účastník dozví jak kvalitně zásah provedl. Od figurantů se dozví, jak na ně působilo jeho jednání, a jak se cítili, když jím byli ošetřováni. Instruktor vede debatu tak, aby byla pro všechny strany přínosná a umožnila zúčastněným rozvíjet jejich dovednosti v poskytování první pomoci.

V současné době neexistuje efektivnější metoda učení než zážitková pedagogika. Poskytování první pomoci se nedá zvládnout jen za pomoci vědomostí nabytých v sedě. V souladu se rčením…

„Co slyším, to zapomenu. Co vidím, to si zapamatuji. Co zažiji, to pochopím.“

… učíme první pomoc tou nejvíce praktickou formou, jak je to možné.


Zaujalo vás téma zážitková pedagogika a její propojení s první pomocí? Mrkněte na kurzy, nebo nám napište, co si o tom myslíte.




bottom of page