top of page

Mýtus 15 — Kdo byl v autoškole, umí první pomoc.


Jak to celé vzniklo?

Mýtus 15 — Kdo byl v autoškole, umí první pomoc.

Těžko říci, kde se vzalo mylné přesvědčení, že se v autoškolách učí první pomoc dostatečně kvalitně. Bohužel tomu tak vůbec není.

Nejspíše jde na jedné straně o lenost uchazečů o řidičský průkaz, kteří nejsou schopni dožadovat se kvalitní výuky a chtějí prostě jen „dostat řidičák“. A na straně druhé je příčinou zřejmě neochota samotných provozovatelů autoškol najímat kvalitní lektory první pomoci. Dost možná vlastně ani oni sami totiž netuší, jak kvalitní výuka první pomoci může probíhat. Dalším problémem je bezesporu i „systém”, který ke kvalitní výuce první pomoci autoškoly nijak nenutí.

Abyste měli představu, jak v současné době výuka první pomoci v autoškolách probíhá, můžete si přečíst článek naší kolegyně Elišky Blažkové, která se výuky v jedné autoškole zúčastnila. Čtěte zde.

Proč je to špatně?

Není co vysvětlovat. Místo toho vám radši pustíme video. Podle jeho tvůrců — St. John Ambulance — by správná první pomoc zachránila v Anglii ročně 140 000 životů. Což je stejný počet lidí, kteří ročně v Anglii zemřou na rakovinu. To je minimálně k zamyšlení… Jaká škoda, že podobná data nejsou k dispozici také v České republice.


Jak je to správně?


Každý můžeme začít u sebe. Pokud budete účastníky nekvalitního kurzu první pomoci, ať už v autoškole či jinde — nebojte se ozvat. Chtějte to, za co jste si zaplatili. Chtějte výuku první pomoci, která vás skutečně připraví na reálné situace. Umět první pomoc teoreticky nestačí!

Rozhodli jsme se spustit výzkum, který kvalitu výuky první pomoci v autoškolách mapuje podrobně a přesně. Dotazujeme se absolventů autoškol, zda se vůbec první pomoc v autoškole učili — a pokud ano, jak konkrétně to probíhalo.

Pokud budeme mít v rukou nezpochybnitelná data, která prokáží, jak bídná kvalita výuky ve skutečnosti je, snad se nám podaří situaci posunout k lepšímu. Dozvědět se, jak výzkum probíhá, a podpořit nás, můžete zde.

Blýská se na lepší časy?

Máme pro vás radostnou novinku. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.  vydalo nedávno publikaci s názvem Metodika výuky první pomoci v rámci přípravy řidičů. Jedná se o komplexně zpracovaný návod pro autoškoly, jak by měly správně učit první pomoc. Dokument doporučuje stavět výuku na principech zážitkové pedagogiky, cituje aktuální metodickou literaturu, motivuje školitele k používání modelových situací, a tak dále. Nevíme zatím, jaký bude další osud této metodiky. Možná se na ni bude jen prášit někde v archivech. A možná se dostane do rukou zákonodárcům a dojde k dalšímu zlepšení situace. Uvidíme…

Mýty o první pomoci jsou hlavně o tom, co rozhodně nedělat. Jak se ale vlastně dělá první pomoc? O tom píšeme seriál článků Neboj se pomoci! Po přečtení tohoto mýtu by vás mohl zajímat článek „Výuka první pomoci — 6 nejčastějších chyb“. Pořád ale platí, že žádné čtení vás první pomoc pořádně nenaučí. Nedá se to zařídit jinak, než že přijdete na zážitkový kurz :)


Mýtus 15 — Kdo byl v autoškole, umí první pomoc.
bottom of page