top of page

Mýtus 54 – První pomoc se naučím pomocí e-learningu

Jak to vzniklo?

Mýtus 54 – První pomoc se naučím pomocí e-learningu

Dnes si povíme o omylu, který se netýká první pomoci samotné, ale spíše způsobu, jak ji učit. Mnohým z vás možná stačí krátké zamyšlení, abyste souhlasili, že učit první pomoc e-learningem je holý nesmysl. Přesto se však tato varianta ve firemním vzdělávání stále nabízí, nakupuje a běžně používá.

Mnoho firem vnímá e-learning jako ideální metodu vzdělávání. S minimálním úsilím a s minimálními finančními náklady lze elektronicky proškolit velké množství zaměstnanců, aniž by se musela řešit zasedací místnost, financovat lektory, tisknout studijní materiály a kdovíco ještě.

V Česku, a ne jen ve firmách, se přistupuje k první pomoci často velmi nezodpovědně. Navíc mnoho poskytovatelů nabízí nekvalitní kurzy první pomoci, nejde jen o e-learning, ale i třeba o pouhé přednášky bez praktického nácviku. A k tomu abyste se první pomoc skutečně naučili, tohle rozhodně nestačí.

Proč je to špatně?

Nekvalitními kurzy první pomoci se všichni zbytečně okrádáme. Stojí nejen nemalé peníze, ale i náš čas, který bychom dokázali vynaložit lépe. Také se můžeme bavit o situaci, kdy zraněnému zaměstnanci není správně poskytnuta první pomoc. To jistě nikdo nechce… Navíc se tím prodlouží doba jeho rekonvalescence, bude hned několik týdnů v pracovní neschopnosti, musí se za něj shánět náhrada, zaškolovat a tak dále…

E-learning k výuce první pomoci aneb Proč se zbytečně okrádat?


  1. Zaměstnanci se okrádají o možnost teambuildingu, o zábavu, zážitky, dobrodružství, které by je na kvalitním kurzu čekali. Okrádají se o skutečné dovednosti, které by mohli využít i mimo zaměstnání.

  2. Zaměstnavatel se okrádá o prestiž – nutí zaměstnance do nudných školení, zaměstnanci tam usínají, nudí se, mají absence… Okrádá se také o peníze, když si kupuje nekvalitní službu.

  3. Poskytovatel kurzu první pomoci se okrádá rovněž o prestiž, kterou by získal nabídnutím zajímavého produktu, o marketingový potenciál skrývající se v zážitkových metodách vzdělávání a také o pozitivní reference, které by díky dodání kvalitního produktu získal.


Mýtus 54 – První pomoc se naučím pomocí e-learningu

Jak je to správně?

První pomoc je třeba učit zážitkem. Jak praví jeden z mýtů o první pomoci „První pomoc se dá naučit vsedě“, jenže nedá! E-learning je skutečně skvělý pomocník ve vzdělávání, ale není všemocný. A první pomoc je plná věcí, které e-learning prostě nezvládne – ten totiž umí naučit jen vědomosti. V první pomoci ale potřebujete vědomostí poměrně málo, zatímco těch ostatních témat je mnoho:

  1. dovednosti – e-learning vás nenaučí správně stlačovat hrudník či efektivně zastavit krvácení

  2. práce s vlastním stresem – e-learning vás nepřipraví na vaše třesoucí se zpocené ruce a tunelové vidění

  3. orientace v nepřehledné situaci – e-learning vás rozhodně nenaučí jak se správně zorientovat na místě děsivé autonehody se spoustou vážně zraněných

  4. komunikace v krizové situaci – e-learning vás nenaučí, jak pracovat se stresem ostatních a jak je ve vypjaté situaci přimět ke spolupráci

  5. a mnoho dalšího…

A dobrou první pomoc bez toho také neposkytnete. Proto jsou kvalitní kurzy první pomoci vždy zážitkové. O tom, jak přesně vypadají a obecně jak poznat, které z nabízených na trhu jsou kvalitní, jsme psali nedávno – stačí se podívat SEM.

Jak si vybrat školení první pomoci pro firmu?

Připravili jsme pro vás několik kroků, díky kterým si zvládnete lépe vybrat školení první pomoci tak, aby to nebyly vyhozené peníze a abyste s minimálními náklady získali maximální užitek pro vaši firmu a zaměstnance. Tak jdeme na to!

  1. Nepodceňte to!

Jak už jsme psali výše, špatně poskytnutá první pomoc může stát vaši firmu opravdu hodně, ne jen zbytečné náklady. Zaměřte se především na kvalitu a požadujte:

  1. Zážitkový kurz – proč? Dočtete se například ZDE. Trvejte na tom, aby součástí výuky byly simulace reálných nehod s použitím figurantů a s maskováním poranění tak, aby vše vypadalo co nejvíc reálně.

  2. Dobré reference – kdo je má, nebojí se je vykřičet do světa. Zpravidla se stačí podívat na web poskytovatele.

  3. Školení na míru – kvalitní školení první pomoci je ušité na míru právě vaší firmě. Poskytovatel jej přizpůsobí nejčastějším činnostem, které vaši zaměstnanci provádějí, předem odhadne jednotlivá rizika a při výuce se na ně zaměří.

  4. Když už platíte, chtějte maximum!

  5. Teambuilding – výuka první pomoci zážitkem si o teambuilding přímo říká. Je to zábavné, akční, účastníci se dostávají do náročných situací, které musí řešit společně, pomáhat si, komunikovat, jednat týmově. Takže tím snadno zabijete dvě mouchy jednou ranou – pracovní tým si proškolíte, stmelíte a ještě to od vás budou mít jako zaměstnanecký benefit.

  6. Školení 3 v 1– to se také nabízí. Kvalitní výuka první pomoci vám sebere zaměstnance alespoň na půl dne. Když už se do toho školení investuje čas, získejte z toho maximum. Když už se učí první pomoc, sfoukněte s tím zároveň i požární ochranu a BOZP – ať máte zase na chvíli pokoj. Zvládnout všechno pěkně najednou za jediný den samozřejmě jde – a tím se ušetří dost času.

  7. Doplňky a nadstandardní služby – zajímejte se o to, zda jsou při výuce samozřejmostí výukové materiály, zda po školení dostanete kvalitní fotografie pro vlastní využití (např. pro firemní propagaci), zda vám poskytovatel nabídne kurz i pro vaše anglicky či německy hovořící zaměstnance… Zkrátka když už jste se rozhodli jít cestou kvality, tak jí tvrdě vyžadujte.

  8. Užijte si to!

Pokud jste si vybrali dobrý kurz první pomoci, bude to zábava, adrenalin a spousta akce. Tak si to běžte užít spolu se svými zaměstnanci – alespoň se při tom teambuildingu stmelí nejen mezi sebou, ale také s vámi. Konec konců, každý by si měl jednou za čas v rámci svého zaměstnání dopřát trochu aktivního oddechu…


Mýtus 54 – První pomoc se naučím pomocí e-learningu
bottom of page